ماهیتحقوقیتهاتر
قانون مدنی، تهاتر را یکی از اسباب سقوط تعهدات به شمار آورده است که به
موجب آن دو تعهد متقابل که هر یک از طرفین یکی طلبکار و دیگری بدهکار است،
ساقط میشوند.
کانال ویلا و مستغلات : melkinfo@
کانال حقوقی املاک : melkinfo2@
تهاتر
تهاتر در لغت به معنای تبادل کالا، پا یا پای، همدیگر را تکذیب کردن،
مساوات و برابر شدن میباشد. در اصطلاح فقه و حقوق نیز عبارت است از سقوط
تعهد به سبب بدهکار بودن طرفین معامله به همدیگر.
در تهاتر موضوع دو تعهد وجه نقد یا اشیاء مثلی(مانند گندم) و همجنس به
مقدار متساوی است که به موجب قرارداد (تهاتر قراردادی) یا قانون (تهاتر
قانونی) یا حکم دادگاه (تهاتر قضائی) ساقط میشوند.
در فقه از تهاتر به مقاصه یا تقاص تعبیر شده است.
مبنایتهاتر
اصلیترین مبنای تهاتر، خرد و عقل انسانی است که هرگاه دو دین با همدیگر
بودند، تحت شرائطی ساقط شوند، بدون اینکه هر کدام پرداخت گردد. مثلاً اگر
کسی مبلغی به دیگری بدهکار باشد و از طرفی همان مقدار از او طلبکار باشد،
این دو دین تحت شرائطی که خواهد آمد، ساقط میشوند بدون اینکه نیاز به
پرداخت باشد. در حقیقت تهاتر یک نوع ایفای تعهد است.
تهاتررا قانون در بند پنج ماده 264 به عنوان وسیله سقوط تعهدات ذکر کرده است.
تهاتر برای جلوگیری از تکرار تادیه و ایفاء تعهد است. برای وقوع تهاتر شرایط زیر ضروری است:
الف) موضوع دین باید کلی باشد.
ب) دو دین از یک جنس باشد.
ج) زمان و مکان تادیه یکی باشد.
کانال ویلا و مستغلات : melkinfo@
کانال حقوقی املاک : melkinfo2@
کد : 97157
خرید و فروش ویلا نیم پلوت جنگلی
ویلا نیم پلوت 3 خواب
زمین 250 متر با 130 متر بنا
سند شورایی
امکانات شورایی
نزدیک دریاچه مصنوعی
قیمت : 275 میلیون تومان
تماس با ما :
نادر حیدرنژاد 09113250881
وب :
nv.lxb.ir
کانال تلگرام ما :
melkinfo@
املاک حیدرنژاد ( آمل ، خ نور ، تقاطع فجر )
انواع سند ملکی
املاک حیدرنژاد ( آمل ، محمودآباد و چمستان )
وب : nv.lxb.ir
تلگرام ویلا و مستغلات : melkinfo@
تلگرام دانستنیهای املاک : melkinfo2@
نادر حیدرنژاد 09113250881
صلح
تعریف صلح
صلح در لغت به معنی سازش، آشتی و توافق است و در قرآن و سنت ما نیز عقد صلح
به معنی دفع مرافعه و پایان بخشیدن به دعوی به کار می رود، در قرآن کریم
از صلح در شش آیه از سوره های انفال، نساء، حجرات نام برده شده است زیرا
اسلام دین رافت و عطوفت است و قوانین شرعی برای حفظ ارزش های انسانی و
ایجاد فرصت های مناسب برای اصلاح و تزکیه نفس و خودسازی وضع شده است.
melkinfo@
اقسام صلح:
۱- صلح به منظور رفع تنازع (صلح دعوی): که همان تراضی طرفین برای پایان دادن به دعوی است.
۲- صلح در مقام معامله: که عبارت از صلحی است که به صورت عرفی جایگزین عقود
دیگر می شود. صلح به طور معمول دارای معوض است ولی ضرورتی ندارد که ارزش
دو عوض با هم برابر باشد، هر گاه عوض نابرابر و ناچیزی در صلح تعیین شود،
چنین صلحی (صلح محاباتی) نیز نامیده می شود.
شرایط عقد صلح
طرفین در عقد صلح مانند سایر عقود باید دارای:
۱- اهلیت (رشد – عقل – بلوغ) باشند و منظور از آن هم اهلیت در معامله و هم
اهلیت در تصرف است و چون تاجر ورشکسته و مرتهن (کسی که مال برای او به رهن
گذاشته می شود) اهلیت در تصرف ندارند بنابراین نمی توانند طرف عقد صلح واقع
شوند.
۲- صلح بر امر غیر مشروع باطل است مانند آن کسی که به موجب عقد صلح حلالی
را حرام و یا حرامی را حلال کند که مانند صلح برای آشامیدن شراب که در دین
اسلام چنین صلحی حرام است.
۳- عقد صلح که برای فرار از دین باشد باطل است، زیرا عقد چنین صلحی موجب
ورود خسارت بر طلبکاران می شود و چون جهت چنین عقدی باطل است خود عقد صلح
نیز باطل می شود.
۴- صلح بر امر باطل نیز باطل است به عنوان مثال اگر دو نفر زمین مواتی (
زمین موات زمینی است که مالک ندارد و آباد نیست) را با یکدیگر معامله کنند و
در این معامله بین آنان اختلافی حاصل و سپس بخواهند این اختلاف را به صلح
خاتمه دهند چنین صلحی باطل است زیرا اساس اختلاف در خصوص معامله زمین موات
بوده که باطل است.
۵- اموال دولتی را نمی توان مصالحه کرد زیرا در عقد صلح، مورد صلح باید در مالکیت مطلق شخصی که می خواهد مالش را صلح کند باشد.
melkinfo2@
وصیت
melkinfo@
وصیت در لغت به معناى اندرز و نصیحت و آنچه بدان سفارش میکنند، است و در علم حقوق نیز تقریباً بده همین معنا به کار میرود.
بدون تردید کمتر کسى است که تاکنون، با واژه وصیت برخورد نکرده باشد. وصیت
از جمله اعمال حقوقى است که هر فردى ممکن است نیازمند آن باشد.
چه بسیار دیده شده است که اشخاص نمیتوانند دیون و طلبهاى خویش را در زمان
حیات خود پرداخت یا مطالبه کنند یا تمایل به انجام کارى داشتهاند که
قسمتى از آن را در زمان حیات، انجام دادهاند و بخشی از آن با فوت آنها
ناتمام مانده است.
مستند به ماده ۸۲۶ قانون مدنی، وصیت تملیکى عبارت است از اینکه کسى عین یا
قسمتى از مال خود را براى زمان بعد از فوتش به دیگرى مجاناً تملیک کند.
همچنین وصیت عهدى به این معنا است که شخصى یک یا چند نفر را براى انجام امر
یا امورى یا تصرفات دیگرى مأمور کند.
شرایط صحت وصیت
شرایط صحت وصیت شامل شرایط مورد نیاز برای موصی (وصیتکننده)، شرایط موضوع وصیت و شرایط مورد نظر برای وصی است.
موصی (وصیتکننده)
وصیت کننده باید دارای چهار شرط باشد که عبارت از بلوغ، عقل، اختیار، رشد .
در حقیقت، وصیتکننده باید اهلیت داشته و مجاز به تصرف در اموال خود باشد.
وصیت کودک، فرد دیوانه، مست و کسی که او را مجبور کرده باشند وصیت کند و محجوری که از تصرف در اموالش ممنوع است، صحیح نیست.
هرگاه فرد دست به خودکشی یا اعمالی بزند که باعث جراحت و از بین رفتن خود
شود و بعد از آن وصیت کند، در صورت فوت، وصیت باطل بوده و اگر زنده بماند،
وصیت موصی نافذ است.
موصی میتواند در هر صورت از وصیت خود برگردد و وصیت دومی بعد از وصیت اول
خود صادر کند. در این صورت وصیت دوم مورد پذیرش است و به اجرا در میآید.
melkinfo2@
موضوع وصیت
موضوع وصیت، باید جایز و از ملک شخص وصیتکننده باشد. همچنین اگر فرد نسبت
به اموال دیگران وصیت کند، صحیح نیست؛ اگرچه مالک آنها نیز اجازه بدهد.
البته اگر از سوی مالک وصیت کرده و او نیز تنفیذ کند، بعید نیست که صحیح باشد.
بدهیها، حقوق واجب الهی همچون خمس و زکات، مظالم و کفارات از اصل مال کم
میشود؛ اگرچه فرد به آن وصیت نکرده باشد و شامل همه مال نیز بشود.
حج واجب نیز اگرچه نذری باشد، همین حکم را دارد.
انجام کارهای تبرعی (رایگان) همچون اطعام فقرا، اگر در حد یک سوم اموال باشد، نافذ است و بیش از آن را وارثان باید اجازه بدهند
وصی
وصی یا به عبارتی شخص اجرا کننده وصیت باید بالغ، مسلمان و قابل اطمینان
باشد؛ بر این اساس، وصیت به نابالغ، دیوانه و کافر صحیح نیست، اگر وصی مورد
اعتماد باشد کافی است، گرچه احتیاط آن است که عادل باشد.
احتیاط واجب آن است که فرزند، وصیت پدرش را رد نکند، اما بر دیگران، پذیرش
وصیت واجب نیست، حتی وصی پس از پذیرش و در زمان حیات وصیتکننده میتواند
آن را پس بدهد؛ به شرط آن که به وصیتکننده ابلاغ کند.
این در حالی است که اگر وصیت را بپذیرد و تا زمان مرگ وصیتکننده آن را رد
نکند یا اگر رد کرد، به اطلاع او نرساند، اجرای وصیت بر وصی واجب است. بلکه
اگر وصی پس از مرگ وصیتکننده از وصیت اطلاع یابد، حق رد آن را ندارد و
باید آن را اجرا کند.
وصیتکننده (موصی) میتواند یک یا چند وصی معین کند، در صورت تعدد،
اوصیا باید مجتمعا به وصیت عمل کنند؛ مگر در صورتی که تصریح به
استقلال هر یک شده باشد.
در فرضی که وصایت به اجتماع است، تصمیمها باید به اشتراک گرفته شود. عمل
یکی از اوصیا نافذ نیست، مگر اینکه دیگران نیز آن را تنفیذ کنند.
melkinfo@
شیوههای تنظیم وصیتنامه
شاید مرسومترین نوع وصیتنامه آن باشد که شخص وصیتکننده، گفتههای خود
خطاب به ورثه را بر ورقهای از کاغذ با دستخط خودش مینویسد و از چند
معتمد محل نیز میخواهد تا زیر آن را امضا کنند.
البته این نوع وصیتنامه از لحاظ حقوقی، وصیتنامه عادی تلقی میشود و اگر
ورثه بر صحت و درستی آن اقرار نکنند، معمولا در مراجع رسمی پذیرفته
نمیشود.
بنابراین برای کاهش مشکلات پس از مرگ موصی، میتوان سه نوع وصیتنامه رسمی، خودنوشت و سری را تنظیم کرد.
وصیتنامه رسمی
ویژگی وصیتنامه رسمی این است که در یکی از دفترخانههای اسناد رسمی نوشته میشود و تابع تشریفات و مقررات اسناد رسمی است
melkinfo2@